Mustialan maataloushistoriallinen museo

Suomen ensimmäisen maatalousoppilaitoksen pihapiirissä, puiston laidalla on, Mustialan maataloushistoriallinen museo. Tämän yhden maamme varhaisimman museon toiminnasta vastaa nykyisin Mustialan perinneyhdistys ry. Mustialan alue on Hämeen ammatillisen korkeakoulutuksen kuntayhtymän hallinnassa ja näin ollen edelleen toiminnassa oleva oppilaitos. Se sijaitsee noin kilometrin matkan päässä Turku−Hämeenlinna-valtatieltä suurin piirtein 10 km Forssasta katsottuna Hämeenlinnaan päin.

Museon alullepanija oli Gösta Grotenfelt, joka toimi Mustialan maanviljelys- ja meijeriopiston taloudellisten aineiden opettajana sekä Mustialan johtajana 1800-luvun lopulla. Mustialaan tultuaan hän alkoi varsin pian keräämään vanhoja maatalous- ja kotitaloustyövälineitä sekä kirjoja. Esineitä kartutettiin keruumatkoilla ympäri Suomen ja esineistä vain muutama on ollut käytössä Mustialan oppilaitoksella. Esineille saatiin suojaksi vuonna 1905 yksi maamme ensimmäisistä museorakennuksista. Rakennus toimii nykyään varastomuseon toimessa vuosien varrella suureksi kasvaneelle kokoelmalle, johon kuuluu nykyisyydessään yli 4000 esinettä.

Grotenfelt siirtyi Viikin maatalousoppilaitoksen rehtoriksi jo ennen rakennuksen valmistumista, mutta hän säilytti asemansa museon johtajana kuolemaansa saakka. Tuolloin 1922 museonjohtajan toimeen astui Mustialassa opettajana ja rehtorina toiminut Antto Laiho, jonka ansiona kokoelma sijoitettiin nykyiseen ”Uuteen museoon”, jossa näyttelytilat ovat edelleen toiminnassa.

Perusnäyttelyt

Varsinainen kuratoitu osa museokokoelmasta on näytillä vuonna 1935 valmistuneessa rakennuksessa, jonka suunnitteli helsinkiläisarkkitehti Jalmari Peltonen. Tämä varta vasten museoksi valmistettu rakennus on arkkitehtonisesti mielenkiintoinen ja se onkin suojeltu rakennuskohde. Museon tiloihin on saatu koottua kattava esineistö historiallisen maatalouden ajan esineitä ympäri Suomen.

Näyttely noudattelee edelleen alkuperäistä osastojakoaan melkein sadan vuoden takaa, vaikka satunnaisia lisäyksiä ja muutoksia kokoelmassa on tapahtunut vuosien aikana. Tässä näyttelyssä, jota voitaisiin kutsua museoiduksi museoksi, pääsee tutustumaan koneiden, työkalujen ja erilaisten laitteiden välityksellä aikaan, jolloin maataloustyö edusti jokapäiväistä arkea maassamme. Arjen täytti työt ja työnteko ja nämä toimet tehtiin työnkuvasta riippuen omin käsin tai vetojuhtien avustuksella.

Aukioloajat ja pääsymaksut

Avoinna:
Museo on avoinna lauantaisin 1.6.-27.7.2024 klo 12–15.

Hakkapeliittatapahtuman yhteydessä 3.-4.8.2024 museo on auki klo 12-15.

Muina aikoina museo on sovitusti avoinna ryhmille. Ota yhteyttä sopiaksesi ryhmällesi opastuksen!

Pääsymaksut:
Aikuiset 3 €
Lapset (0-12 vuotta) ilmaiseksi

Opastukset:
Ryhmäopastukset alkaen 120 €

Ota yhteyttä sopiaksesi ryhmällesi opastuksen!

Uusi museo_450x338

uusi museokone_450x291

Sijainti ja yhteystiedot

Mustialan maataloushistoriallinen museo

Mustialantie 91
31310 Mustiala

Tiedustelut
Puhelin 050 5675775
Sähköposti mustialanperinneyhdistys@gmail.com

Katso myös
Mustialan perinneyhdistys ry:n kotisivut
Perinneyhdistyksen Facebook-sivut

Palvelut

Mustialan laajaan kampusalueeseen voi tutustua vapaasti. Kesäaikaan aluetta voi käydä läpi esimerkiksi omatoimisesti alueelle sijoitettujen opastaulujen avulla tai oppaan johdatuksella. Alueella toimii myös pienpanimo ja tilausravintola, josta saa ostettua myös kahvilatuotteita.

Mustialan tiloja ja aluetta käytetään kesäaikana moniin erilaisiin tapahtumiin. Myös majoitusmahdollisuus löytyy! Matkailutoiminnasta vastaa Mustialan Kievari. Varauksia voi tiedustella sähköpostitse info(at)elosaosk.com tai numerosta 040 412 1505.