Weteraanimoottorikerho Wanhan Woiman perinnekeskus

Lähellä Oulaisten keskustaa sijaitseva Weteraanimoottorikerho Wanhan Woiman perinnekeskus keskittyy vanhojen voimakoneiden ja niihin liittyvien työkoneiden sekä vanhojen moottoriajoneuvojen ja muiden kulkuvälineiden historiaan ja perinteisiin. Toimintaan kuuluu myös perinnekulttuurin, perinnerakennusten ja perinnetyötapojen tunnetuksi tekeminen, sekä niihin liittyvien perinteiden vaaliminen.

Wanhan Woiman alueella, eli niin kutsutulla toiminnallisen perinnekeskuksen alueella, on neljä isoa konehallia. Näissä konehalleissa on esillä ajoneuvoja, kuten  traktoreita, autoja, mopoja, tiehöylä ja paloautoja. Näiden joukossa on myös höyry- ja voimakoneita, maamoottoreita sekä maatalouteen liittyvää kalustoa, kuten auroja, karhia, puimakoneita, sekä viljankäsittelyirtaimistoa. Alueella toimii myös Oulaisten kotiseutumuseo.

Koko perinnekeskuksen toiminta-alueen koko on 7½ hehtaaria. Alueelta löytyy muun muassa vanha kioski, maitolaitureita, 1940-luvun asuinrakennus nimeltä Koskelan talo, vanha kyläkauppa, venevaja kirkkoveneineen, sepän paja ja rautahytti, puumuuntaja, koulumuseo huoneineen, savottakämppä, makasiinimuseo ja kaksi vanhaa aittaa. Alueella on myös isompia koneita, kuten nostureita, kaivureita ja varavoimaloita.

Perinnekeskus valittiin Suomen maatalousmuseon Saran kesäkohteeksi vuonna 2023.

Aukioloajat ja hinnat

Avoinna:
3.-28.7.2024 ke-su klo 12-18
Muina aikoina avoinna sopimuksen mukaan.

Pääsymaksut:
Perinnekeskukseen on vapaa pääsy!

Tapahtumat 2024

Opastettuja kierroksia kotiseutumuseolla kesällä
Kotiseutumuseolla on mahdollista osallistua opastetuille kierroksille seuraavina päivinä:
10.7.2024 klo 17
17.7.2024 klo 17
24.7 2024 klo 17

29.7.2024 klo 18 alkaen Perinneilta kotiseutumuseolla
Saavu paikalle kuuleman tarinoita museosta ja sen esineistä. Illan aikana myös musiikkia, tarjoiluja ja visailuja!

3.7.2024 klo 18 alkaen Kesäillan säveliä
Jokihelmen opiston kanteleryhmä esittää musiikkia. Tapahtuman järjestävät Wanha Woima ry yhdessä Oulaisten Kulttuuri Tuki ry:n kanssa.

Iltaan on vapaa pääsy!

5.-7.7.2024 31. Waltakunnalliset Wanhan Woiman päivät Oulaisissa
Wanhan Woiman päivät vietetään pe-la klo 10-17 ja sunnuntaina klo 11-17. Tapahtumassa muun muassa työnäytöksiä, musiikkia, rompetori, ajoneuvoparaateja ja paljon muuta! Käpylän koulussa näyttely: ”Ihana, kamala nuoruus.” Tervetuloa mukaan viihtymään!

Liput tapahtumaan:
Aikuiset 15 €/päivä, koko viikonlopun lippu 30 €. Alle 15-vuotiaat pääsevät tapahtumaan ilmaiseksi.
Tapahtuman aikana Oulaisten keskustasta on ilmainen non-stop kuljetus tapahtuma-alueelle ja takaisin.

Tarkemmat tiedot tapahtumista löydät kotisivuiltamme.

Sijainti ja yhteystiedot

Weteraanimoottorikerho Wanhan Woiman perinnekeskus