12.2. Kyläkeskiviikko Sarka-museossa: Alastaron Mäenpää

Sarka-museon Kyläkeskiviikko-luentojen sarja jatkuu seminaaritila Riihessä keskiviikkona 12.2.2020 klo 19, kun vuorossa on Alastaron Mäenpää. Matkaoppaana kylän historiaan toimii Sami Männistö.

Alastaron Mäenpää on hyvin tyypillinen loimaalaiskylä, jossa oli kolme kantatilaa. Loimaalla on kaksi Mäenpää nimistä kylää, ja ne erotetaan toisistaan sijainnin mukaan etuliitteillä Alastaro ja Ylistaro. Etuliitteestään huolimatta Haitulan ja Kuttilan kylien välissä sijaitseva Alastaron Mäenpää ei koskaan kuulunut Alastaron kappeliin tai kuntaan.

Suosituilla Kyläkeskiviikko-luennoilla tutustutaan loimaalaiskylien historiaan isojakokarttojen avulla. Vuosia jatkunut luentosarja päättyy kevätkauteen 2020, kun viimeisetkin loimaalaiskylät saadaan käsiteltyä. Alastaron Mäenpään jälkeen Kyläkeskiviikossa käsitellään vielä maaliskuussa Kojo.

Kaikkien aikojen viimeinen Kyläkeskiviikko järjestetään huhtikuun 15. päivä, jolloin käydään uudelleen läpi yksi yleisön valitsema suosikkikylä. Helmikuun Kyläkeskiviikossa selviää, mikä kylä saa kunnian päättää yli kahdeksan vuotta jatkuneen Kyläkeskiviikkojen sarjan.

Kyläkeskiviikot ovat kaikille avoimia ja maksuttomia tilaisuuksia. Tervetuloa!