13.11. Kyläkeskiviikko Sarka-museolla: Juva & Pispala

Suomen maatalousmuseo Saran suosittu Kyläkeskiviikko-luentosarja jatkuu keskiviikkona 13.11. jolloin tutustutaan kerralla kahteen pienempään Loimaan kylään, Juvaan ja Pispalaan. Kylien historiaan perehdytään klo 19 alkaen museon Riihi-tilassa.

Illan ensimmäisessä esitelmässä tutustutaan Iina Wahlströmin johdolla Juvan kylään. Loimaan keskustan tuntumassa sijaitseva Juva oli yksinäistalo, joka tunnettiin myllyistään. Hirvikosken ja Vesikosken partaille muodostuneiden teollisuusalueiden myöstä siitä tuli 1800-luvun lopulta alkaen työväen asuinaluetta.

Illan toisessa esitelmässä Katri Lento esittelee Pispalan kylän historiaa. Niinijokivarressa sijaitseva Pispala kuuluu kenties Loimaan vähiten tunnettuihin kyliin. Pispalan talo jaettiin veljesten kesken 1700-luvun alussa, minkä jälkeen kylässä on ollut veljesten nimien mukaan nimetyt Heikkilän ja Mattilan tilat.

Kyläkeskiviikoissa tutustutaan isojakokarttojen avulla loimaalaiskylien historiaan. Marraskuun Kyläkeskiviikko päättää luentosarjan vuoden 2019 syyskauden. Loppusuoralla oleva luentosarja jatkuu vielä keväällä 2020 kolmen jäljellä olevan Loimaan kylän voimin tammi-, helmi- ja maaliskuussa. Kevään viimeisenä ja samalla myös kaikkien aikojen viimeisenä Kyläkeskiviikkona huhtikuussa tutustutaan uudelleen yhteen yleisön valitsemaan suosikkikylään. Omaa suosikkikylää voi äänestää museolla tai museon nettisivuilla 27.12.2019-15.1.2020. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Suomen maatalousmuseo Sarka
Vanhankirkontie 383