15.11. Ruokakeskiviikko 1700-luvun tyyliin Sarka-museossa

1700-luvulla suomalaisessa ruokakulttuurissa tapahtui merkittäviä muutoksia. Kehittyvä ja laajentuva maailmankauppa toi Suomeenkin asti monia kaukomaiden antimia, kuten riisiä ja sitruunoita. Uutuutena ruokapöytään tuli peruna. Sokeri, kahvi, tee ja kaakao tekivät maihinnousun Suomeen ja tulivat jäädäkseen. Mausteiden valikoima moninaistui, ja niitä käytettiin runsaasti. Monet suomalaisen joulupöydän perinteiset jouluherkut juontavat juurensa 1700-luvun eksoottisiin herkkuihin.

Uusia makuja kokeiltiin aluksi ennen muuta säätyläisten piirissä, ja monista Suomen kartanoista on jäänyt ruokareseptejä kertomaan nykyihmiselle entisajan ruokakulttuurista. Marraskuun Ruokakeskiviikkoa tulee alustamaan tutkija Yrsa Lindqvist, joka on mukana Svenska litteratursällskapet i Finlandin Historiska receipt -hankkeessa. Illan kuluessa kokeillaan, miten yli kaksisataa vuotta vanhat reseptit toimivat tämän päivän keittiössä.

Marraskuun Ruokakeskiviikko järjestetään keskiviikkona 15.11. klo 18 Sarka-museon Aitta-tilassa. Illasta peritään 5 euron materiaalimaksu.

Ilmoittaudu ma 13.11. mennessä sanna.kiertonen@sarka.fi tai 02 7637 700.