20.8. Yrjö Tala tavattavissa Katse kantaa -näyttelyssä Emil Cedercreutzin museossa

Yrjö Tala tavattavissa Katse kantaa -näyttelyssä

Yrjö Talan taidenäyttely Katse kantaa on kesän 2023 ajan esillä Emil Cedercreutzin museon kahvilassa. Näyttely esittelee tamperelaisen Yrjö Talan akvarelleja ja hiilitöitä hänen omista kokoelmistaan viime vuosilta. Sunnuntaisin 2.7., 23.7. ja 20.8.2023 klo 12-15 Yrjö Tala on yleisön tavattavissa näyttelyssä.

Esillä museon kahvilassa on Yrjö Talalta seitsemän akvarellia ja neljä hiilityötä. Tapaamisissa Tala kertoo yleisölle teostensa synnystä ja taustasta. Niiden yhdistävänä teemana ovat maisemat. Näyttelyn nimi Katse kantaa on peräisin Satakunnan laulusta. ”Joskus katse kantaa kauas, joskus lähelle. Olennaista on, että se kantaa. Jos katse lakkaa kantamasta, intohimon liekki on palanut loppuun, ja taiteellisen työskentelyn voi lopettaa. Miksi tehdä sellaista, jolle ei itsekään anna arvoa?”, Yrjö Tala pohtii näyttelynsä tematiikkaa.

Talan teoksissa ollaan luonnon läheisyydessä ja utuisten maisemien maailmassa. Teoksia yhdistää maanläheisen värimaailman herkkä tunnelma, jossa maiseman kohokohtina ovat pelkistetyt metsät ja puut, kivet ja mäet. Teokset henkivät sekä tulevaa että mennyttä ja ovat samaan aikaan hyvin ajattomia.

Tapahtumiin 2.7., 23.7. ja 20.8. on vapaa pääsy. Tervetuloa!