25.1. ”Hyvän sään aikana” -näyttely avautuu Sarka-museossa

HYVÄN SÄÄN AIKANA – Maatalous, ilmasto ja sää
25.1.–20.12.2020

Heinänkorjuu on tehtävä poutasäällä eli kirjaimellisesti hyvän sään aikana. ”Hyvän sään aikana” on tartuttava myös moneen muuhun toimeen, kuten ilmastonmuutoksen aiheuttaman globaalin lämpenemisen hillitsemiseen.

Hyvän sään aikana on näyttely maataloudesta muuttuvassa ilmastossa ja vaihtelevissa säissä. Ilmastolliset olosuhteet ja pohjoinen sijainti määrittelevät suomalaista maataloutta, täällä viljeltäviä kasvilajikkeita sekä satoisuutta. Sään ilmiöt, kuten sateet, poudat, hallat ja helteet, asettavat sopivat ajankohdat maataloustöille ja vaikuttavat usein kohtalokkaastikin satojen onnistumiseen. Globaalia ruuantuotantoa ja ihmisen selviytymistä uhkaava ilmastonmuutos tuo muutoksia myös Suomen sääoloihin ja ilmastoon. Ihmisen ja siten myös maatalouden on sopeuduttava muuttuviin olosuhteisiin ja löydettävä uusia, kestävämpiä tapoja tuottaa ravintoa.

Näyttely tarkastelee sään ja ilmaston moninaisia vaikutuksia suomalaiseen maatalouteen kautta aikain. Kävijä pääsee tutustumaan niin sään tarkkailuun liittyvään kansanperinteeseen, kylmien ja lämpimien kausien vaihteluun Suomen historiassa, kuin ilmastonmuutoksen suomalaiselle maataloudelle tulevaisuudessa asettamiin haasteisiinkin. Näyttelyssä voi testata sääsanaston tuntemuksensa, jakaa muille näyttelyvieraille oman säähän liittyvän muistonsa sekä kokeilla, miten olisi pärjännyt entisajan maanviljelijänä vaihtelevien sääolojen ja katojen armoilla.

Näyttely on esillä museon vaihtuvien näyttelyiden tilassa 25.1.–20.12.2020.