25.8. Rukiinleikkuun SM-kisat Riuttalan Talonpoikaismuseossa

Perinteiset rukiinleikkuun SM-kisat järjestetään Riuttalan Talonpoikaismuseolla tänä vuonna 25. elokuuta. Riuttalan kesäkauden päättävän kilpailun järjestäjät haluavat haastaa nyt myös uusia osanottajia mukaan kilpailuun, jotta perinteisiä taitoja siirtyisi myös uusille sukupolville. Sirppisarja on oiva mahdollisuus ottaa joukkueeseen mukaan myös nuorempaa kokelasta oppiin. Viime vuonna esimerkiksi yhdessä joukkueessa kisasivat yhdessä äiti, tytär ja täti.

Yksilökisaajat ovat sirppisarjassa. Sirppisarjoina on yli 60-vuotiaat ja alle 60-vuotiaat. Molemmissa ikäryhmissä on omat sarjat sekä miehille että naisille. Näiden lisäksi on viikatesarja, jossa vapaasti kootut kolmen hengen joukkueet kisaavat keskenään.

Kilpailuihin on yhteiskuljetus Kuopion keskustasta Riuttalaan. Kilpailijoita ja yhteiskuljetukseen lähtijöitä pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon joko puh. 050 5954 183 tai sähköpostitse osoitteeseen info@riuttala.fi.

Tapahtuma on osa Kuopio Juhlii -viikonloppua. Kisan tiimellyksessä saadaan nauttia niin Pohjois-Savon Pelimannien musisoinnista kuin myös soppatykiltä tarjoiltavasta ruispuurosta. Erikoisuutena paikalla on myös sahansoiton osaajia. Musiikin lisäksi päivässä on tarjolla tietoutta öljyhampusta Finola Oy:ltä ja Maatiainen ry on kertomassa omasta toiminnastaan. Yhteistyökumppaneita sekä tapahtuman mahdollistajia ovat myös Kuopion kaupunki, Pohjois-Savon maataloustuottajain säätiö ja joukko Riuttalan vapaaehtoisia.

Lisätietoa tapahtumasta löytyy Riuttalan verkkosivuilta osoitteesta http://riuttala.fi/rukiin-leikkuun-sm-kilpailut/