28.1. Ruisleipä -näyttely avautuu Sarka-museolla

Sarka-sunnuntaina 28.1. Suomen maatalousmuseo Sarassa avataan uusi vaihtuva näyttely Ruisleipä –suomalainen ruisleipä nyt ja ennen. Näyttely kertoo vuonna 2016 kansanäänestyksessä Suomen kansallisruuaksi valitun elintarvikkeen historiasta ja nykyisyydestä. Hapan tumma ruisleipä on suomalainen erikoisuus, jonka suosio juontaa juurensa rukiin viljelyn ja leivän pitkään historiaan maassamme. Ruisleipä oli kirjaimellisesti suomalaisten jokapäiväinen leipä, johon ihmisten elämä perustui vuosisatojen ajan.

Avajaiset alkavat klo 14. Maija Haavisto kertoo ruisleivästä seminaari- ja kokoustila Riihessä. Tämän jälkeen museonjohtaja Teppo Vihola esitelmöi ruuan historiasta Suomessa. Hän kertoo viljan asemasta suomalaisessa ruokavaliossa sekä aseman muutoksista aikojen kuluessa. Viljan ja muun kasvisruuan osuus suomalaisten energiansaannista oli pitkään hyvin hallitseva lihan ja kalan ollessa enemmän marginaalissa. Nykyisenkaltaiseen suomalaiseen ruokatalouteen johtaneet muutokset ovat tapahtuneet varsin hiljattain.

Luvassa myös muuta ruoka-aiheista ohjelmaa. Museon näyttelyyn on Sarka-sunnuntaina vapaa pääsy. Tervetuloa!