28.7. Kotieläinpäivä Sarka-museolla

Koko perheen kotieläinpäivä

Koko perheen kotieläinpäivässä torstaina 28.7.2016 klo 11-15 museolla on luvassa monipuolista – ainakin kotkottavaa, hirnuvaa ja röhkivää – ohjelmaa.

Kotieläinpäivänä museolla voi tavata monenlaisia kotieläimiä. Museon omien kesäasukkaiden – sikojen, kanojen ja lampaiden – lisäksi eläinvieraita on tulossa Sarkaan Kanniston kotieläintilalta ja Lehtilän tilalta. Lapsilla on mahdollisuus päästä kokemaan joko poniajelu tai talutusratsastusta.

Työpajoissa huovutetaan ja piirretään kotieläimiä. Entä syntyyköhän päivän aikana myös kaikkien aikojen suurin käpylehmäkarja?

Näyttelyopastukset ovat kotieläinpäivänä eläinaiheisia niin lapsille kuin aikuisillekin. Myös omatoimiseen näyttelyn kiertämiseen on mahdollisuus ottaa uutta, eläimellistä näkökulmaa.

Klo 13 arkeologi Auli Bläuer luennoin otsikolla ”Nykyisten maatiaiseläinten muinaiset juuret”. Suomessa on kasvatettu karjaa tuhansia vuosia. Näitä muinaisia eläimiä voidaan tutkia esimerkiksi arkeologisen luuaineiston, kirjallisten lähteiden ja muinais-DNA-tutkimuksen avulla. Esitelmässä pohditaan myös nykyisten maatiaiseläintemme historiaa: mistä ne ovat alunperin kotoisin ja ovatko ne sukua arkeologisten aineistojen eläimille.

Koko päivän ohjelma museon pääsylipun hinnalla. Luvassa on ihan sikakiva päivä, tervetuloa!