3.9. Köyrimarkkinat Sarka-museolla

Maatalousmuseon sadonkorjuutapahtuma Köyrimarkkinat järjestetään lauantaina 3.9. klo 10-14. Näillä markkinoilla musiikki soi, kauppa käy ja ohjelmaa on luvassa koko perheelle! Myyjien kojuista löytyy uuden sadon tuotteita, leivonnaisia ja lähiruokaa sekä tietenkin erilaisia käsityötuotteita.

Tänä vuonna Köyrimarkkinoille tuo erityisleimansa ns. REKO-tori. REKO-toiminnassa kuluttaja noutaa jakelutapahtumassa ennakkotilauksen mukaiset tuotteet suoraan tuottajalta ilman välikäsiä. Köyrimarkkinoiden REKO-torilla tuottajat myyvät normaalin REKO-jakelun lisäksi tuotteitaan markkinaväelle myös ilman ennakkotilausta.

Musiikkia markkinaväen korville soittavat Loimaan Soittokunnan soittajat.  Lapsille puuhaa järjestää 4H-yhdistys. Työnäytöksinä markkina-alueella nähdään muun muassa rukiin puintia, heinäseipäiden tekoa ja saippuan keittoa. Paikalla on myös pari seppää, mahdollisuus kokeilla jousiammuntaa sekä osallistua käpy-työpajaan.

Sekä markkinoille että museon hallirakennuksen konenäyttelyyn on markkinapäivänä vapaa pääsy.

Nimensä markkinat ovat saaneet entisajan sadonkorjuujuhlasta. Köyri eli kekri oli entisaikojen suomalaisille vuodenvaihde sekä satokauden viimeinen päivä, jota oli syytä juhlia kunnolla.