Annalan kotiseutumuseosta Sarka-museon kesäkohde

Annalan kotiseutumuseo esittelee pohjoispohjanmaalaista maalaiselämää ennen traktorien valtakautta näyttelyiden, miljöön ja kokoelmien kautta.

Kuva: Tiina Tiirola

Suomen maatalousmuseo Sarka on valinnut vuoden 2022 kesäkohteekseen Annalan kotiseutumuseon, joka sijaitsee Pyhäjoella Pohjois-Pohjanmaalla. Annalan museoalueella on 22 rakennusta, joista löytyy liki 8000 esinettä. Museo esittelee pohjoispohjanmaalaista maalaiselämää ennen traktorien valtakautta näyttelyiden, miljöön ja kokoelmien kautta. Museoalue ja sen rakennukset ovat avoinna kesäkaudella ja museon tapahtumatoiminta on monipuolista.

– Annalan tilan pitkä, 1500-luvulle ulottuva historia näkyy niin asutuksen muovaamassa maastossa, monipuolisessa rakennuskannassa kuin valtavan laaja-alaisissa kokoelmissakin. Kokoelmatyötä on tehty museoalan ammattilaisten johdolla museaalisia arvoja vaalien. Lisäksi kokoelmatyöstä on tehty näkyvää ja kokoelmiin pääsee tutustumaan myös etänä Googlen Kuvat-palvelussa, Sarka-museon johtaja Sami Louekari kertoo valintaperusteista.

Annalan kotiseutumuseon sydämen ja toiminnan keskuksen muodostavat kahden päärakennuksen rajaama pihapiiri. Alueen 22:sta rakennuksesta osa on siirretty alueelle vuoden 1963 jälkeen, jolloin Annalasta tuli kotiseutumuseo. Museoalueella pääsee tutustumaan pohjoispohjalaiseen rakennusperinteeseen mm. erilaisten aittojen, liiterin, navetan ja kalastuskämpän kautta. Kokoelmiin kuuluu myös varvasmylly vuodelta 1812.

– Halusimme valinnalla tuoda esiin myös sitä näkymätöntä työtä, jota paikallinen yhteisö tekee kulttuuriperinnön säilyttämiseksi. Museon rakennuskanta vaatii jatkuvaa kunnostusta ja ylläpitoa, jota vapaaehtoiset tekevät pyyteettömästi ja talkootunteja säästelemättä, Sarka-museon amanuenssi Ragni Reichardt jatkaa.

Museosta löytyy lisäksi mm. kalastukseen liittyvä kokoelma, kätilö Anna Luodon esinekokoelma ja pankinjohtaja Emma Mikkosen hattukokoelma. Vieraille tarjotaan myös joka kesä uudistuva museonäyttely. Annalan alueella järjestetään heinäkuun alussa kotiseutujuhla sekä taidenäyttelyitä, kursseja, konsertteja ja esityksiä.

– Annalan museon hoitajat ovat sen perustamisesta eli 1950-luvulta lähtien tehneet töitä rakkaudesta kotiseutua, vanhoja työtapoja ja vanhoja esineitä kohtaan. Me olemme tosi iloisia, että Annala on Saran kesäkohde! Viime vuosina olemme panostaneet kokoelmien esillepanoon ja esittelyyn. Täksi kesäksi ilmestyy uusi laaja painettu opas. Mahtavaa päästä esittelemään Annalaa uusille ihmisille. Sinne voi tulla vaikka piknikille kauniina kesäpäivänä, Annalan museota pyörittävä Pyhäjoen kirjasto- ja kulttuurijohtaja Heikki Lahnaoja kertoo.

Annalan kotiseutumuseo on avoinna 15.6.–15.8. ti-pe klo 12–18 ja la-su 12–16. Alueelle on vapaa pääsy.

Sarka-museo valitsi nyt viidennentoista kerran kesäkohteen, joka toimii museon etäkohteena kesän ajan. Saran tiloihin tulee Annalaa esittelevä näyttely ja Annalan toiminnasta kerrotaan myös Saran verkkosivuilla, kesälehdessä, somekanavissa ja tiedotteissa.

Me olemme tosi iloisia, että Annala on Saran kesäkohde, Annalan museota pyörittävä Pyhäjoen kirjasto- ja kulttuurijohtaja Heikki Lahnaoja kertoo.

Kuva: Tiina Tiirola