Kaikkien aikojen maatalousnäyttely Yli-Kirralla 4.-5.7.

Kaikkien Aikojen Maatalousnäyttely

Talkootyön taidonnäyte, Yli-Kirran perinnetapahtuma Kaikkien Aikojen Maatalousnäyttely on järjestetty Talonpoikaismuseo Yli-Kirran miljöössä yhtäjaksoisesti kesästä 1992 lähtien. Talonpoikaismuseo Yli-Kirran voi luonnehtia heräävän henkiin näyttelyviikonloppuna, ja silloin Yli-Kirra esittäytyykin toiminnallisena museona, jossa esineisiin ja koneisiin saa koskea.

Kaikkien Aikojen Maatalousnäyttely on heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävä perinnetapahtuma, jonka aikana noin viiden hehtaarin museoalueella Punkalaitumen Talonpoikaismuseo Yli-Kirralla esitellään vanhoja maalaistalon työtapoja, lukuisissa talkoovoimin toteutetuissa työnäytöksissä.

Perinnetapahtuman ohjelmassa on jo usean vuoden ajan ollut mm.  puintinäytös, kyntönäytös, traktoriparaati, plankkusaha, hevoskierto, klapikone ja pärehöylä. Lisäksi jatkuvia työnäytöksiä ovat mm. kasvivärjäys sekä naisten käsityöt kuten kehräys ja matonkudonta. Museonmäellä paistetaan myös kakkoa ulkouunissa, keitetään saippuaa sekä punamultamaalia ja punotaan köyttä. Työnäytöksenä tehdään myös riukuaitaa ja pärekattoa. Useilla näytöksillä on tärkeä museaalinen merkitys museomiljöön säilyttämisen kannalta.

PERINNETAPAHTUMASSA erillinen hinnasto:

Aikuiset: 12,00 euroa