Lehmät valtaavat Sarka-museon syksyllä 2019!

Suomen maatalousmuseo Sarassa avautuu keskiviikkona 4.9.  Jos lehmät puhuisivat -näyttely, jossa on esillä lehmä-aiheisia valokuvia ja veistoksia. Näyttelyn teokset ovat osa valokuvakilpailuna alkanutta MTK Varsinais-Suomen toteuttamaa yhteisötaideprojektia, jonka parissa on toteutettu monipuolisesti myös muita taideteoksia, kuten tarinoita, videoita sekä veistoksia. Sarka-museon näyttely koostuu valokuvakilpailun teoksista sekä taideprojektin yhteisöllisenä ”lehmä-haasteena” toteutetuista ITE-lehmäveistoksista.

Museon valokuvanäyttelyssä tarkastelllaan lehmää erilaisista näkökulmista. Esillä on kolmen eri kilpailukategorian, karja-ammattilaisten, valokuva-ammattilaisten sekä maallikkovalokuvaajien otoksia. Veistokset koostuvat ITE-lehmistä, joita yksittäiset henkilöt, kaveriporukat, koululaisryhmät ja yhteisöt ovat valmistaneet osana projektia. Veistokset on toteutettu monenlaisilla tekniikoilla puusta tekstiileihin ja paperimassaan. Myös Sarka-museossa päästään syksyllä rakentamaan ja askartelemaan ITE-lehmiä. Lasten lehmätyöpaja järjestetään syyslomaviikolla keskiviikkona 17.10. ja aikuisten Sarka-sunnuntaina 27.10. Lisätietoa työpajoista annetaan lokakuussa.

Valokuvateoksia on esillä museon Riihi-tilassa ja aulassa. ITE-lehmähaasteen veistokset levittäytyvät museon ulkoalueelle ja perusnäyttelyyn. Lisäksi ravintolasalissa on esillä Juha Laitalaisen nykypäivän maitotilan arkea tarkasteleva dokumenttisarja 12 tuntia navetassa.