Loimaan kameroiden vuosinäyttely Sarkaan 17.11.2015

Suomen maatalousmuseo Sarassa pidetään Loimaan kameroiden vuosinäyttely 17.11.2015–31.1.2016. Näyttelyn teemana ovat tällä kertaa ladot ja mukana on valokuvia yhdeksältä kuvaajalta. Mukana on sekä väri- että mustavalkokuvia Loimaan seudulta, niin vanhoista kuin uudemmistakin ladoista.

Museon seminaaritila Riiheen koottava Katoavat ladot -näyttely on ilmainen ja avoinna museon aukioloaikoina tiistaista perjantaihin ja sunnuntaisin klo 10-17.

Valokuvien aihevalinta puhuttelee, sillä vanhat, harmaantuneet ladot ovat katoavaa kansanperinnettä ja jopa osa maaseudun romantiikkaa. Tuorerehun aikakaudella latoja ei enää tarvita heinän säilytykseen kuten ennen vanhaan. Jäljelle jääneiden latojen kunnossapito on omistajien vastuulla. Ladot ovat nyt ajankohtaisia muutenkin, sillä Posti ja Kantri-lehti järjestivät kesällä latoaiheisen kuvakilpailun ja kilpailun voittajakuvat julkaistaan postimerkeissä keväällä 2016.  Ladot olivat teemana myös Loimaan työväenopiston valokuvauskurssilla tänä syksynä. Suomen maatalousmuseo Saran pihapiirissä erilaisia latoja on päässyt vertailemaan latonäyttelyssä ympäri vuoden.