Sarka-museon kesäkohde jälleen haussa

Sarka etsii yhteistyökumppanikseen kesän 2021 kesäkohdetta. Kesäkohteena voi toimia ei-ammatillisesti hoidettu museo, kokoelma tai muu vastaava kohde. Sen tulee aihepiiriltään käsitellä maatalouden tai maaseudun historiaa tai nykyaikaa. Tarkoituksena on nostaa maataloushistorian harrastuksen ja paikallisen kulttuuritoiminnan arvostusta.

Kesäkohde toimii Suomen maatalousmuseon etänäyttelynä yhden kesän ajan. Kesäkohde saa tarvittaessa maatalousmuseolta neuvoja ja vinkkejä toimintaansa ja sen toimintaa esitellään mm. Saran verkkosivuilla, kesälehdessä sekä lehdistötiedottein. Valintaan ei liity rahapalkintoa.

Kohteen on oltava toiminnaltaan aktiivinen, oman esineistönsä tai rakennuskantansa tarinat tunteva ja sen on otettava vastaan vierailijoita. Kohdetta tulee hoitaa jatkuvuudella ja asianmukaisesti. Kohde voi sijaita missä päin Suomea tahansa.

Kesäkohteeksi voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen 28.2.2021 mennessä Suomen maatalousmuseo Sarkaan. Hakemuksen tulee sisältää kuvaus kohteesta sekä liitteenä esimerkiksi esite, valokuvia, kuvailu kokoelmista, toimintasuunnitelma tai selostus siitä, mikä erityinen piirre kohteella on.

Valittu kohde julkistetaan huhtikuun alussa 2021.

Suomen maatalousmuseo Sarka hakee kesäkohdetta nyt jo neljättätoista kertaa. Viime vuonna kesäkohteeksi valittiin Suomen Asutusmuseo Lapinlahden Alapitkän kylästä.

Asiaa museolla hoitaa amanuenssi Maria Vanha-Similä (maria.vanha-simila@sarka.fi, puh. 02 7637 7012).