Uusi Juhlan aika -näyttely Emil Cedercreutzin museoon 24.11.2015

Emil Cedercreutzin museossa Harjavallassa avautuu uusi vaihtuva näyttely tiistaina 24.11.2015. Juhlan aika – ilta- ja päiväjuhlien asuja 1950-luvulta 1970-luvulle esittelee Helka Mustosen (1923-1986) käyttämiä iltapukuja, juhla-asuja, laukkuja, koruja ja asusteita. Näyttelyyn kuuluu myös valokuvia Mustosen suvun albumeista ja käytetyistä asukokonaisuuksista. Juhlan aika -näyttely on avoinna 21.2.2016 asti.

Emil Cedercreutzin museon Ilmari-saliin koottavaan kokonaisuuteen kuuluu yli kolmekymmentä juhla-asua, jotka kuuluvat nykyään Helka Mustosen tyttärelle Marja Siuralle (s.1944). Näyttely on tehty yhteistyössä Siuran kanssa ja yksityiskokoelma on nyt ensimmäistä kertaa esillä museonäyttelyn muodossa. Marja Siuran isä Kalervo Mustonen teki elämäntyönsä Suomen ilmavoimien palveluksessa. Monet näyttelyssä olevista puvuista hankittiin hänen vaimolleen itsenäisyyspäivän juhliin. Juhlan aika -näyttelyssä kävijät pääsevät kurkistamaan 1950-1970-lukujen juhlapukeutumisen tyyleihin ja luonnollisesti ihastelemaan ainutlaatuisia asuja ja asusteita, vaikkapa oman juhlakauden inspiraatioksi.