Vuoden 2019 kesäkohteeksi Kaiturin tila Maskusta

Suomen maatalousmuseo Sarka on valinnut vuoden 2019 kesäkohteeksi Kaiturin tilan Maskussa, Varsinais-Suomessa. Tilan vanhat ja asiantuntevasti kunnostetut rakennukset huokuvat maaseudun historiaa, josta riittää myös monia tarinoita kerrottavaksi. Tila on yksityiskoti, johon vierailijoilla on mahdollisuus tulla tutustumaan kesäisin opastusaikoina ja tilauksesta vuoden ympäri. Kauniin ympäristön lisäksi tilalla ovat esillä maatilan eläimet, lehmät, lampaat, kanat, siat ja kanit.

Kaiturin tilalla tehdään ansiokasta työtä maaseudun ja sen historian elävöittämiseksi. Ympäristö on täynnä perinnettä, mutta katse on vankasti tulevaisuuteen. Yhteistyötä eri tahojen kanssa tehdään aktiivisesti lastenkirjallisuuden ja lukuharrastuksen tukemiseksi ja esilletuomiseksi. Tästä esimerkkinä tuttujen lastenkirjojen maailmaan sisustetut luhtiaitan huoneet sekä lukulehmätoiminta. Toiminnassa korostuvat vahvasti myös ekologiset arvot maatalouden realiteetteja unohtamatta.

Sarka valitsi kesän etänäyttelynä toimivan Kesäkohteen nyt kahdettatoista kertaa. Kesäkohteen valinnan tarkoituksena on nostaa maataloushistorian harrastuksen arvostusta sekä tuoda esiin maaseudun arvokkaita kohteita, hienoja kokoelmia ja hyvin hoidettuja historiallisia ympäristöjä.

Kesän 2019 opastusajat Kaiturin tilalla: 24.6.-2.8. ma-pe klo 10, 12 & 14. Opastuksille ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Keskiviikkoisin on keittolounas klo 11-15. Lisäksi sunnuntaina 21.7. klo 12-16 pidetään vanhojen menopelien kokoontumisajot ja silloin on myös kyläyhdistyksen kahvila. Pääsymaksu 6 €/hlö tai 20 €/4 hlöä, alle 2-vuotiaat ilmaiseksi.

www.kaiturintila.fi

Lisätietoja: