Kyläkeskiviikko 14.8: Kesärlä

Suomen maatalousmuseo Saran suosittu Kyläkeskiviikko-luentosarja jatkuu jälleen uusin kylin. Kyläkeskiviikkojen syyssarjan 2019 aloittaa keskiviikkona 14.8. klo 19 Kesärlä. Kylän historiaan johdattelee amanuenssi Elsa Hietala.

Kesärlä on pinta-alaltaan pieni kylä keskellä vanhaa Suur-Loimaan aluetta. Kesärlässä oli 1500-luvulla kaksi taloa, Poso (Pösö) ja Köönikkä. Köönikästä tuli myöhemmin vääpelin puustelli. Puustellin asukkaat toivat kylälle säätyläisväriä, joskin sen viljelystä vastasivat vuokraajina edelleen talonpojat. Pososta erotettiin ennen isojakoa Eskolan talo.

Kyläkeskiviikoissa tutustutaan isojakokarttojen avulla loimaalaiskylien historiaan. Syksyllä 2019 tutustutaan syyskuussa Mellilän, lokakuussa Vännilän ja marraskuussa Juvan ja Pispalan kyliin. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Suomen maatalousmuseo Sarka

Vanhankirkontie 383