Suomen maatalousmuseo Saran huhtikuun kyläkeskiviikkona tutustutaan Suutarlan ja Vuolteen kyliin

Suomen maatalousmuseo Saran huhtikuun kyläkeskiviikossa 17.4. klo 19 otetaan käsittelyyn kaksi pientä alastarolaista kylää: Suutarla ja Vuolle. Oppaana kylien historiaan toimii näyttelyamanuenssi Iina Wahlström.

Suutarlassa oli kaksi kantataloa: Kalanen ja Tapio. Naapurikylän Vuolle puolestaan oli yksinäistalo, joka toimi Turun jalkaväkirykmentin Loimaan komppanian kapteenin puustellina. Suutarlassa ja Vuolteessa elettiin pienten kylien tyypillistä, melko rauhallista elämää. Vuonna 1869 tapahtui Suutarlan Tapion tilan mailla kuitenkin yksi surullisimmista alastarolaisen historian rikoksista. Kyläkeskiviikossa kuullaan paitsi kylien kehityksestä myös tästä dramaattisesta tapahtumasta.

Kyläkeskiviikoissa tutustutaan isojakokarttojen avulla loimaalaiskylien historiaan. Suutarlan ja Vuolteen kylät päättävät kevään 2019 luentosarjan. Kesätauon jälkeen kyläkeskiviikot jatkuvat jälleen syksyllä uusin kylin. Kyläkeskiviikot ovat kaikille avoimia tilaisuuksia.