17.10. Vuojoen kartanon historiaa -luento Emil Cedercreutzin museossa

To 17.10.2019 klo 18.00-19.30
Emil Cedercreutzin museossa

Luennon pitää Vuojoki-säätiön hallituksen puheenjohtaja Ilkka Heikkilä

Eurajoella sijaitsevan Vuojoen kartanon historia ulottuu 1600-luvun alkuun. Kartano on nähnyt monenlaisia vaiheita. Varsinaisen kukoistuskautensa se koki 1800-luvulla Björkenheim-suvun omistusaikana, jolloin nykyinen komea empiretyylinen kartanolinna rakennettiin. Vuojoki käsitti lähes puolet Eurajokea ja oli Suomen kaikkien aikojen kolmanneksi suurin kartano. Sen omistajat olivat erittäin kiinnostuneita maatalouden kehittämisestä. Vuojoki oli myös kuvanveistäjä Emil Cedercreuzin mummola. Lokakuun Kulttuuritorstai-luennolla kartanon historiasta yleisölle kertoo Vuojoki-säätiön hallituksen puheenjohtaja Ilkka Heikkilä.

Luento kuuluu Emil Cedercreutzin museossa talvikaudella 2019–2020 järjestettävään Kulttuuritorstai-luentosarjaan, joka tutustuttaa kuulijat kulttuurin, historian ja erilaisten alojen tarjoamiin monipuolisiin aihepiireihin. Luennoille osallistuminen on maksutonta. Luentosarja järjestetään yhteistyössä Sataopiston kanssa.

Vapaa pääsy, tervetuloa!