8.6.2024 On se kone! -näyttelyn avajaishulinat Suomen maatalousmuseo Sarassa

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan uuteen näyttelyyn!
Museon uusin pysyvä näyttely On se kone! avautuu yleisölle lauantaina 8.6.2024. Avautumisen kunniaksi museolla vietetään lauantaina avajaishulinoita, jolloin museomyymälässä on tarjouksia ja museokorttilaisilla on mahdollisuus tutustua ensimmäisten joukossa uuteen näyttelyyn opastetusti.

Ravintolassa on tarjolla maittava lounas klo 11-15. Hinta on aikuisille 15 €.

Museomyymälä Muurikin tarjoukset:
Museomyymälä Muurikissa on avajaisviikonloppuna 8.–9.6. -15% tarjous maatalouskoneteemaisista tuotteista. Saatavilla monipuolisesti erilaisia tuotteita On se kone! -näyttelyn oheistuotteista mukeihin, julisteisiin, lippalakkeihin ja pannunalusiin.

Yleisöopastukset uuteen näyttelyyn museokortilla:
Museokortin omaavilla on mahdollisuus tutustua näyttelyyn ensimmäisten joukossa! Näyttelyyn järjestetään yleisöopastukset klo 13 ja klo 15. Opastuksille pääsee näyttämällä museokorttinsa museon infossa. Mukaan otetaan maksimissaan 20 henkilöä per opastus.

8.6.2024 Silli ja uussi peruni -tapahtuma Röölässä

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 75 vuotta ensimmäisestä Saukkolaivan sillin pyyntimatkasta Islantiin. Sitä juhlitaan perinteisellä Sillii ja uussi peruni -tapahtumalla 8.6. klo 10-16.00 Röölässä!

Avataan Suomen silli- ja perunakesä Röölässä!
Silli ja uussi peruni, Röölän kylän perinteinen ja odotettu kesän tapahtuma!

Tapahtuman avaa Naantalin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Toni Forsblom. Sillin grand old man Matti Ruuska ja Toni Forsblom tarkistavat sillin jonka jälkeen päästään nauttimaan tarjonnasta. Ilmaista silliä ja uutta perunaa niin kauan kuin riittää! Sillit juhlaväelle tarjoaa Suomen Sillikonttori Oy ja Rymättylän uudet perunat tarjoaa Osuuskunta Rymättylän Varhane, perunat keittää Patrik Catering.

Perinteisen tapahtuman juontaa Jyrki Vilo. Tapahtuman musiikista vastaa Terhi Jokila Trio; Terhi Jokila, Elina Ukkonen ja Elias Ukkonen.

Kylätoimikunta myy Sillikonttorin silliä ja Kylähuoneella myynnissä juhlaväelle kahvia ja Bakeistin munkkia.

Röölän Museot ovat avoinna tapahtuman ajan. Dikselin silliperinnemuseolla voi tutustua Saariston Naiset näyttelyyn. Lisäksi Myllymuseossa Kristiina Turtosen taidenäyttely TERÄLEHDET, jossa on kauniita maalauksia Saariston Naisten elämästä!

Museoon on vapaa pääsy!

Vierailijoille löytyy Sillitehtaan pihalta pysäköintitilaa. Paikalle pääsee myös Fölillä, reitti kulkee Naantali-Röölä-Naantali matkalla.

8.6. klo 11-15 Avoimet kylät -tapahtuma Hinnerjoen museoilla

8.6. klo 11-15 Avoimet Kylät -tapahtuma Hinnerjoen museoilla
Hinnerjoen museot osallistuvat koko Suomen kattavaan Avoimet kylät -tapahtumaan.

Museot ovat tällöin avoinna klo 11-15 ja tarjolla buffetti. Samalla vierailijoilla on mahdollisuus tulla seuraamaan, miten yhdistys on tekemässä uutta pärekattoa Salmin aittaan.

8.6.2024 Taikayöntien-päivä Talonpoikaismuseo Yli-Kirralla

Suomen maatalousmuseo Sarka valitsee vuosittain ansioituneen maatalousaiheisen toimijan kesäkohteekseen. Vuonna 2024 maatalousmuseon kesäkohde on Punkalaitumella sijaitseva Talonpoikaismuseo Yli-Kirra. Yli-Kirralla on monipuoliseeti toimintaa, kiehtovaa sekä miljöö.

8.6.2024 Yli-kirralla vietetään Taikayöntien-päivää
Museolla on avoimet ovet klo 10-16 ja kahvio on auki aukioloaikojen puitteissa. Tervetuloa tutustumaan!

Talonpoikaismuseo Yli-Kirran alueella on kaikkiaan 30 erilaista rakennusta, jotka kertovat entisaikojen elämänmenosta. Museo on monille tuttu Mauri Kunnaksen Koiramäki-kirjasarjasta, sillä se on toiminut Koiramäen talon esikuvana. Museon toimintaa ylläpitää Punkalaitumen Museo- ja Kotiseutuyhdistys. Yli-Kirraan voi tutustua myös Suomen maatalousmuseo Saran Ravintolasalin kesäkohdenäyttelyssä 1.6.-1.9.2024.